فهرست

رسالت و اهداف گروه مامایی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی

رسالت و اهداف گروه مامایی

در ارتباط با رشته کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی

مقدمه:

رشته مامایی سابقه طولانی و درخشانی در زمینه ارتقاء سلامت زنان و خانواده دارد. به منظور توسعه دانش، مهارت ها و شایستگی های ماماها، وزارت بهداشت و برد مامایی بستر مناسب برای آموزش ماماها در سطح تحصیلات تکمیلی را فراهم نمودند تا بدین وسیله ماماها با ادامه تحصیل در رشته های مختلف مامایی قادر به ارائه خدمات وسیع تر مراقبتی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره در امور بالینی مامایی به زنان گردد. به علاوه با توجه به فرهنگ بومی و اسلامی کشور و با استفاده از مفاهیم جدید، درک نیازهای مراقبتی و بهداشتی و اعمال مشاوره مامایی با کمک از علم هنر ارتباط موثر و آموزش در ارتقای کیفیت و توسعه حرفه مامایی تلاش نماید. لذا در سال 1395 رشته کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی به مجموعه ی فعالیت های دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه گردید

رسالت ((Mission

گروه مامایی دانشکده در راستای رسالت دانشگاه علوم پزشکی بابل مصمم است با برخورداری از مدیریت استراتژیک و براساس اصول صحیح برنامه ریزی، محیط پویای علمی و جذاب برای رشد و بالندگی دانشجویان کارشناسی ارشد مامایی را فراهم نماید تا بدین وسیله دانش آموختگان فوق، توانمندی ها و مهارت های لازم در عرصه های آموزشی، پژوهشی و درمانی براساس نظام ارائه خدمات سلامت، اسناد بالادستی، عدالت و فسادستیزی، و نیازهای جامعه پاسخگو کسب نمایند. افرادی توانمند و متعهد و قادر به ارائه خدمات مراقبتی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای و مدیریت جامعه نگر  در حیطه های مختلف براساس استاندارد جهانی حرفه مامایی گردند. بنابراین گروه مامایی برآن است با داشتن اعضای هئیت علمی باتجربه، متعهد جزء بهترین گروه در حیطه ی آموزش کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در بین دانشکده  های پرستاری  و مامایی در سطح کشور باشند.

اهداف کلی گروه مامایی در ارتباط با تربیت کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی شامل:

- اهداف آموزشی: آموزش و ارزشیابی دانشجویان و دانش آموختگان حرفه مامایی بر اساس روش های نوین

- اهداف ارتباطی: ارتقای ارتباطات و تعاملات بین رشته ای در جهت توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان حرفه مامایی

- اهداف بالینی: ارتقا و توسعه خدمات مطلوب بالینی مامایی در دانشجویان و دانش آموختگان حرفه مامایی

- اهداف مراقبتی: ارتقا و توسعه ی خدمات مراقبتی در دانشجویان و دانش آموختگان حرفه مامایی و اعضای گروه مامایی

- اهداف تخصصی: ایجاد زمینه مساعد برای تبادلات علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشجویان و دانش آموختگان حرفه مامایی

- اهداف پژوهشی: ایجاد توانمندی پژوهشی در دانشجویان و دانش آموختگان مامایی

چشم انداز (Vision ):

گروه مامایی برآنند با ارتقاء سطح توانمندی اعضاء هیات علمی وغیرهیات علمی  گروه و بدنبال آن تربیت نیروهای متخصص مامایی به نتایج نامبرده زیر دست یابد:

- ارتقاء مشاوره به گروه های هدف برای تصمیم گیری مناسب و بهبود کیفیت و ایمنی مراقبت های بهداشتی برای زنان و نوزادان

- تقویت عملکرد گروهی تیم بهداشتی به عنوان یک تیم و ارتقای مطلوب در مراقبت های بهداشتی زنان و نوزادان با تاکید بر مشاوره

- تجزیه و تحلیل فرآیند توسعه خط مشی سلامت، عوامل تاثیرگذار و تاثیر سیاست بر روی عملکرد بالینی

- استفاده ارزیابی دانش بالینی در امور مشاوره و ارائه بهترین عملکرد در تجزیه و تحلیل پیامد مامایی

- شناسایی شکاف های موجود بین شواهد و عمل و درنظر گرفتن راه حل های بالقوه برای پر کردن شکاف ها

- ارزیابی و استفاده از تحقیقات برای ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا و مبتنی بر شواهد جهت بهبود عملکرد مامایی برای زنان و نوزادان

- ارزیابی مالی و شناسایی منابع برای ارائه مراقبت های بهداشتی و خدمات مشاوره در مامایی برای مسئولین سلامت

- همکاری موثر و متقابل با سایر متخصصان از قبیل زنان، نوزادان، اطفال، اورولوژی، روانشناسان، روانپزشکان، پرستاران و مراقبین بهداشتی برای ارائه مراقبت های بهداشتی به زنان و نوزادان

-همکاری با نظام سلامت در انجام پژوهش های کاربردی بین بخشی، بین دانشگاهی و کشوری در مورد مشکلات و چالش های موجود در رابطه با مشاوره در مامایی

ارزش ها (Values)

گروه مامایی دانشکده ی پرستاری و مامایی در جریان آموزش رشته کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در راستای ارزش‌های والای الهی و انسانی به عنوان یکی از حوزه های دانشگاه علوم پزشکی بابل نهایت تلاش خود را جهت رفع نیاز جامعه، همگام با کشورهای پیشرفته دنیا مبذول می دارد. مدرسین دانشگاه با حس تعهد و مسئولیت پذیری بالا بر اساس سیاست های کلی دانشگاه حرکت در جهت توسعه و تکامل در آموزش، پژوهش و مسئولیت پذیری اجتماعی را سر لوحه کارشان قرار داده اند تا بدینوسیله در سطح منطقه ای و کشوری بعنوان مرکزی فعال، پویا و خلاق در زمینه آموزش شناخته شوند. لذا ابعاد ارزش های گروه در این سیر تعالی، موارد زیر می باشد.

- حفظ ارزش های دینی، اعتقادی و حرفه ای: اخلاق مداری و پایبندی به اصول اخلاق دینی، حرفه ای، آموزشی و پژوهشی هر دانشجوی مامایی جزء ضروری فرایند آموزش است.   

- حفظ کرامت انسانی در تمامی ابعاد: احترام به شان و کرامت انسانی در برخورد با همه ی  ذینفعان سازمان یک وظیفه ی اساسی بوده که با فعالیت های موجود در حرفه مامایی در ارتباط است.

- حفظ ارزش هایی مانند عدالت محوری، شایستگی و صداقت: این ارزش ها در نگرش های افراد منعکس می شوند و بر انتخاب، رفتار و اعمال آنها تاثیر می گذارند و عامل محرک محسوب می شوند.

- آموزش پزشکی پاسخگو: این ارزش نه تنها سبب تربیت دانشجویانی با توانایی پاسخگویی بالا، بلکه دانشجویانی با مسئولیت پذیری اجتماعی، توانمندی بالا در حرفه مامایی می گردد.

-آموزش کار گروهی و تصميم گيری تيمی با حمایت از آزادی تفکر و اندیشه برای هر فرد: با تاثیر این ارزش ها در نگرش های دانشجو و دانش آموختگان، رفتار حرفه ای آنها ارتقا می یابد و در نهایت موجب تربیت ماماهای توانمند، متعهد، اخلاق مدار و مسئولیت پذیر می شود.

نقاط قوت (Strengths)   

- توانمندی گروه مامایی در زمینه ی آموزشی، پژوهشی و بهداشتی  درمانی بر مبنای آخرین دستاوردهای علمی جهان

- برگزاري اطاق  فکر متشکل از مدیرگروه، اعضای هیات علمی و نمایندگان دانشجویان جهت هم اندیشی و رفع مشکلات بالینی

- توانمندی گروه مامایی در تدوين آئين نامه ها و دستورالعمل هاي داخلي در شورای گروه به منظور ارتقاء گروه

- رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی گروه مامایی با توجه به نیاز جامعه و امکانات مراکز آموزشی متناسب با برنامه

- ترغیب، تسهیل و هدایت اعضای گروه مامایی به سمت آموزش مجازی و آزمون های الکترونیک از طریق سامانه الکترونیک متناسب با نیازهای دانشجویان در زمان اپیدمی کرونا با همکاری تنگاتنگ در واحدهاي توسعه EDO در دانشكده

- پاسخگویی اعضای هئیت علمی گروه مامایی به نیازهای علمی و پژوهشی گروه با برگزاري كارگاه ها، وبینارها و دوره هاي آموزشي و پژوهشي با  همکاری تنگاتنگ با معاونت پژوهشی دانشگاه

- وجود سیستم ارزیابی درون گروهی با اجرای طرح ارزيابي درون گروهی در گروه مامایی با همکاری تنگاتنگ واحدهاي توسعه EDO در دانشگاه

- برخورداری سیستم نظارت و کنترل در حیطه های بالینی، آموزشی و پژوهشی در سطح گروه

- ارائه ی خدمات آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان گروه مامایی با برگزاري كارگاه ها و وبینارها با  همکاری تنگاتنگ با معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه و نظام پزشکی بابل

- ارائه ی خدمات آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان گروه مامایی با همکاری دانشگاه های پرستاری و مامایی دیگر

- وجود خدمات سيستم نظام اطلاع رساني دانش نوين به اساتيد از طريق اينترنت در گروه

- پاسخگویی دانشجویان متقاضی به فعالیت های مختلف دانشجویی با تقویت بستر و امکانات مناسب دانشجویی در بخش های فرهنگی، مرکز تحقیقات دانشجویی و آموزشی

- پاسخگویی به مراکز آموزش دیگر در شهرستان بابل از قبیل آموزش و پرورش به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی

- توانمندی گروه در اجرای آزمون های دروس علمی به روش  OSCE روی مانکن ها، مولاژها، و ... در مرکز مهارت های بالینی

- توانمندی گروه در نحوه ی ارزیابی دروس بالینی دانشجویان و تکمیل لاگ بوک در طول ترم توسط اساتید بالینی

نقاط ضعف    (Weaknesses)

- ارتباط محدود گروه مامایی با سازمان ها و  انجمن های علمی خارجی

- عدم اختصاص بودجه تخصیص یافته وزارت بهداشت به دانشکده پرستاری -مامایی و اختصاصا به گروه مامایی

- کمبود حمایت های مالی داخلی و خارجی

- كمبود جذب نيروي انساني متخصص و تمام وقت بعنوان عضو هیات علمی بالینی در بیمارستان های تابعه دانشگاه

فرصت ها    (Opportunities)

- توجه و حمايت معاونت های آموزشی و پژوهشی به فعالیت های گروه مامایی و وجود بستر مناسب برای برنامه های آموزشی و پژوهشی

- موقعيت مناسب جغرافياي شهرستان بابل و نزديكي آن به تهران و دسترسي نسبتا آسان به دانشگاه هاي مادر

- وجود دانشگاه ها و ساير مراكز آموزش عالي در شهرستان بابل با بتانسیل بالا جهت همکاری متقابل بین رشته ای

- وجود هيات امناي مستقل در دانشگاه علوم پزشکی بابل و بهره برداری از ظرفيت های آن

- وجود برنامه اعتباربخشی دانشگاهی برای رتبه بندی دانشکده پرستاری و مامایی که به عنوان ابزار تضمين کيفيت و بهبود براي تشويق و کمک به دانشکده ها براي ارزيابي برنامه هاي آموزشي آنها معرفي شده است

-وجود بیمارستان سطح سوم تخصصی و پوشش دهی خدمات مراقبتی بهداشتی در سطح وسیع

تهدیدها    (Threats)    

- برخورداری ناهمگون در استفاده از امکانات بيمارستان بين دانشجويان مامایی و پزشکی

- کمبود فضاهای رفاهی در عرصه های بالینی برای دانشجویان مامایی

- مشخص نبودن جايگاه حرفه ی مامايی در نظام بهداشتی- درمانی

- كمبود تخصيص اعتبارات مالي توسط وزارت متبوع به دانشگاه علوم پزشکی بابل

  - وجود نا هماهنگی در سیستم ارجاع

‌  - تحريم خارجي در انتقال تكنولوژي، فرصت مطالعاتی و شرکت در همایش های بین المللی اعضاء گروه مامایی

- کمبود وجود بازار کار کافی برای جذب دانش آموختگان مامایی

- کمبود شناخت کافی جامعه از حيطه خدمات مامایی

- کمبود وجود رديف شغلی مامایی دراکثر عرصه های اجتماعی بالینی و غيربالينی (مدارس، مراکز بهداشتی، مراکز سالمندی، مراکز یا کلینیک های سلامت جنسی در بیمارستان ها، مراکز یا کلینیک های سلامت خانواده در بیمارستان ها، مراکز یائسگی و .....)

- محدوديت های اعمال شده در جذب نيروهای متخصص مامایی از سوی مراجع بالا دستی مانند ستادی و هيئت علمی

- کمبود توازان قدرت تصميم گيری متخصصين مامايی در عرصه های قانون گزاری و سياست گذاری حوزه های سلامت خانواده و افزایش جمعیت کشور

- تمرکز بیشتر آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی به انجام فعالیت های پژوهشی در مقایسه با آموزش