فهرست

مروری بر آیین نامه های پژوهشی تخلف پژوهشی «اجاره علمی»

مروری بر آیین نامه های پژوهشی  تخلف پژوهشی «اجاره علمی

 

 یکی از بداخلاقیهای پژوهشی در سالهای اخیر  نگارش مقاله و پایان نامه بصورت سفارش بوده و کمیته ملی اخلاق قوانین جدی برای این تخلف لحاظ نموده است.

️ اگر پژوهشگر یا تیم تحقیق، بجای انجام تحقیق توسط خود یا همکاران تحقیق، افراد (یا گروه یا موسسات) دیگری را برای انجام تحقیق (کل یا بخشی اعظم تحقیق) در ازای پرداخت پول یا مشارکت در مقاله و ... بکار گیرند و خودش(شان) در انجام تحقیق تلاش چندانی ننمایند و در نهایت آنرا بنام خود ارایه یا انتشار دهند، مصداق تخلف "اجاره علمی" میباشند.

از انجاییکه برخی از دانشجویان و معدودی از افراد محقق نما، با پرداخت هزینه، نگارش پایان نامه و یا مقاله را به افراد یا موسسات دیگر میسپارند و این روند متاسفانه بصورت عادی در بسیاری از فضاهای مجازی تبلیغ میشوند، لذا از اساتید راهنما و مشاور درخواست میشود با توجه به مسولیت مستقیم خود در پروژه، نظارت بیشتری بر این امر داشته باشند تا دانشجو و تیم تحقیق در این خصوص دچار حواشی ناشی از این تخلف نگردند.

 همچنین در صورتیکه سفارش نگارش مقالات و پایان نامه ها به افراد و موسسات از مصادیق اجاره علمی تشخیص داده شود، ضمن عدم تخصیص امتیاز مادی و معنوی آثار به کلیه نویسندگان، مراتب در کمیته های اخلاق قابل پیگیری خواهد بود.

@researchvicechancellormubabol