فهرست

اولین جلسه هماهنگی اساتید مشاور دانشکده پرستاری و مامایی

اولین جلسه هماهنگی اساتید مشاور دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل در روز چهارشنبه19/10/97 از ساعت 13:30 الی 15:30‏ در سالن دانش دانشکده پزشکی برگزار شد و هدف این جلسه آشنایی در مورد اهداف و وظایف اساتید مشاور بود.

این جلسه با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم شروع شد سپس سرکار خانم دکتر ارزانی در مورد تعداد اساتید مشاور در گروه مامایی و پرستاری توضیحاتی ارائه دادند. جناب آقای دکتر ذبیحی ضمن خوش آمد گویی به حضار محترم مواردی در خصوص اهداف کلی جلسه اشاره نمودند. همچنین سرکار خانم دکتر ثاقبی در مورد اهمیت و جایگاه اساتید مشاور در ایجاد همدلی و ارتقای تحصیلی دانشجویان مطالبی بیان کردند.

جناب آقای دکتر یدالله پور در مورد وجود دانشجویان آسیب پذیر در دانشگاه از نظر روانی و این نکته که اولین حلقه ارتباطی با دانشجو استاد مشاور می باشد، مطالبی را بیان کردند. ایشان مواردی دیگری را  نیز اشاره کردند ازجمله اینکه که تعداد دانشجوی هر استاد مشاور حداکثر باید 20 نفر باشد، وظایف استاد مشاور فقط ارایه مشاوره در زمینه درس نمی باشد بلکه در مورد مسائل شخصی و خانوادگی نیز می تواند دخالت کند، حس اعتماد بنفس به دانشجو داده شود، زمان حضور اساتید مشاور برای دانشجویان واضح باشد، استاد مشاور حتما درساعات مقرر شده حضور داشته باشند، در دوران امتحانات باید استاد مشاور نحوه درس خواندن دانشجویان زیر مجموعه را پیگیری کند، تعداد دانشجویان زیرمجموعه برای هر استاد مشاور بصورت هر فرد 1/0 واحد محاسبه می شود.

سرکار خانم آقاپور نیز درمورد این نکته که از دانشجویان ترم اول تستGHQ  گرفته می شود و تاکنون 16 نفر از دانشجویان پرستاری بالای حد برش بودند که از این میان فقط 7 نفر مراجعه حضوری داشتند و 1 نفر آنان از دانشجویان پر خطر بود و به روانپزشک ارجاع داده شد. ضمنا از دانشجویان مامایی نیز 7 نفر بالای حد  برش بودند که اکثریت آنان مراجعه حضوری داشته و کم خطر بودند. اگر چنانچه اساتید مشاور متوجه اختلال در روند تحصیلی دانشجویان شوند بایستی او را  به واحد مشاوره دانشجویی دانشگاه هدایت کنند. ایشان اشاره کردند که بیشترین مشکل در دانشجویان ورودی 97 می باشد که اکثرا مبتلا به اختلال افسردگی بودند. همچنین از اقدامات دیگر، بررسی امور مربوط به دانشجویان مشروطی بوده که 14 نفر از دانشجویان دانشکده مشروط می باشند و از این میان 5 نفراز ورودی 96 و 5 نفر از ورودی95 می باشند. همچنین اساتید مشاور حاضر در جلسه از سرکار خانم اقاپور درخواست کردند که کارگاهی در خصوص تستGHQ  (پرسشنامه سلامت عمومی) برای اساتید مشاور برگزار شود و از این طریق با دانشجویان پرخطر از ابتدای ترم آشنا شوند.

در ادامه سرکار خانم دکتر ارزانی در مورد آئین نامه اساتید مشاور و تاکید این نکته که ساعات حضور استاد مشاور برای دانشجو مشخص و در برنامه سردرب اتاق ها نصب شود و به ازای هر 5 دانشجو، استاد مشاور موظف است 1 ساعت در هفته حضور فعال در اتاق خود داشته باشد.

در انتهای جلسه پیشنهاد شد که در روز استاد، یک استاد مشاور نمونه دانشگاه نیز انتخاب گردد. جلسه با ذکر صلوات راس ساعت 15:30 خاتمه یافت.